mandag 4. mai 2009

Utfordring!

Jeg ble utfordret av Fru Luna til å dele noen interiørtips med dere. Så gjenstår det å se om jeg klarer å diske opp med noe dere ikke allerede har lest et eller annet sted - ikke så enkelt med alle de utrolig kreative sjelene som allerede har vært så snille å dele sine tips her i Blogglandia. Men jeg får gi det en sjanse!

Noen ganger må man endre litt på ting man kjøper, det er ikke alltid produsenten finner den beste looken på et produkt. Her har jeg hengt opp et sinkhjerte jeg kjøpte på Kid. Opprinnelig hørte det en brun hyssing til, jeg likte ikke det så godt så jeg byttet det ut med et hvitt blondebånd. Det er egentlig et tips i seg selv: Blondebånd pynter opp det meste! Kan aldri få nok av det :-)

Kid har fått mye fine produkter innen den romantiske stilen de siste årene. Selv om det betyr at de befinner seg i annenhvert norsk hjem, synes jeg det er flott at man kan få tak i slike pene ting til en rimelig penge.

Et annet tips er å henge opp bilderammer med dekorative bånd, både for å bryte opp bildeveggen og for å få et hint av farge (i alt det hvite) :-)

I det siste har jeg begynt å irritere meg sånn over bokhyllene våre. Vi har masse bøker, i all slags farger og fasonger.

Pocketbøker, innbundne bøker, tegneserier og fotoalbum i ei herlig (?) røre. Dette gir et kaotisk inntrykk, så dette akter jeg å gjøre noe med. Mitt tips er å enten kjøpe bokskap med dører, eller å få laget/ kjøpt dører til dine gamle bokhyller. Er det glass i dørene - som jeg synes er det absolutt peneste - forer man dørene med en gardin som passer inn i resten av rommet. Jeg så et fantastisk eksempel på det på Lisbeths blogg, dere MÅ ta en titt. På denne måten skjuler man fargekaoset :-)

Men i nøden lærer naken kvinde at spinne - jeg har ingen lekre glassdører for hånden, og ikke hadde jeg tenkt å invistere i nye bokskap sånn med det aller første. Derfor blir mitt alternative tips til mitt forrige tips å bruke kurver for å skjule elendigheten. Jeg har lagt bøkene ned i kurvene med bokryggen opp, slik finner man boka man leter etter sporenstreks.

Metallbokser, trekasser og andre fine oppbevaringsbokser med litt størrelse kan også brukes, jeg synes det er fint når det blir litt av hvert i en og samme hylle. Ting må ikke se for strigla ut, heller :-) Jeg har foreløpig flere bøker enn jeg har kurver, men det kommer seg nok.

Til sist vil jeg gi et tips om å bruke gamle, slitte skuffer med små rom til krydderhyller. Jeg har kjøpt en gammel sak som jeg må fikse litt på, har ingen bilder av den ennå. Men det kommer!

Vanskelig å sende utfordring videre, siden jeg ikke har helt oversikt over hvem som allerede har fått og ikke. Derfor vil jeg sende utfordringen til dere bloggere som er like ferske som meg; selv om vi er nye i gamet, har vi vel noen triks oppi ermet? ;-)

4 kommentarer:

  1. Mange flotte tips her, kurver er bare lykke...! Likte hylla di!

    klem fra Nanni

    SvarSlett
  2. Heisan, jeg tror ikke at jeg har "hilst" på deg før!
    Jeg har også blitt kalt Madam Mimm...med et godt hint til håret...så der har vi noe felles....kallenavnet altså!
    Så koselig du har det!
    Håper du titter innom meg også!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Syns det ble riktig så koselig det der jeg :) Forresten så er "the Historian" en av mine favorittbøker :) Jeg har også brukt fargesortering på mine hyller en gang... Det ble egentlig knalltøft! Alle røde ved siden av hverandre, blå, grønne osv... Men nå slipper jeg heldigvis å ha de i stua... da biblioteket er under planlegging :) :) Det trengs for en bokhest som meg :)

    Ha en kjempefin uke! Og velkommen til NiB!

    SvarSlett
  4. Så lurt det med kurvene! Hege

    SvarSlett